Er is niets mis met koude aquisitie, maar opdrachten werven via je netwerk gaat vaak sneller. Netwerkcoach Sentini Grunberg legt uit hoe je dat het beste aanpakt.

In deze huidige economische tijd zijn velen van ons op zoek naar nieuwe opdrachten. Als freelancer is er altijd de vraag: hoe kan ik mij onderscheiden van andere ondernemingen die dezelfde dienst aanbieden als ik?

Ten eerste door je bewust te zijn dat jijzelf het ultieme onderscheidende vermogen bent. Jij als freelancer hebt een unieke achtergrond, een unieke boodschap en missie die je op duidelijke manier dient te communiceren aan de markt.

De vraag is dan, hoe benader je die markt? Doe je dat via koude acquisitie of kijk je wat dichterbij naar warme contacten? Nieuwe business zit veelal in je netwerk ofwel jouw sociaal kapitaal. Jouw sociaal kapitaal bestaat uit alle (maar dan ook ALLE) mensen die je ooit gekend hebt, van je vriendjes en vriendinnetjes op de basisschool tot aan je collega’s uit je vorige baan.

Het netwerk van je netwerk

Als ondernemers zijn we geneigd veelal buiten ons bestaande netwerk op zoek te gaan naar klanten via online marketing, koud bellen enzovoort. Deze middelen werken, maar onderschat niet hoeveel business er in je eigen netwerk zit.

De mensen die we direct kennen zijn wellicht geen mensen die potentiële klanten zijn. Maar bedenk wel dat de mensen in jouw netwerk zelf ook een eigen netwerk hebben met personen die jij niet kent. Het geheim zit hem dus in het netwerk van je netwerk.

Op sociale media websites zoals Linkedin kan je dit effect heel mooi zien. Zodra je iemand toevoegt voeg je niet alleen deze persoon toe aan jouw netwerk (1e schil) maar ook bijvoorbeeld de 350 mensen die hij of zij kent (2e schil), én ook weer de paar duizend mensen van zijn/haar netwerk (3e schil). Zo levert één persoon toegang tot duizenden mensen, ofwel een hele nieuwe wereld aan klanten.

Sleutelfiguren in je netwerk

In mijn lezingen en workshops krijg ik van deelnemers vaak deze opmerkingen te horen: “Ik ben geen netwerker!” of “Netwerken is echt niets voor mij.” Je hoeft zelf totaal geen stereotype ‘netwerker’ te zijn om effectief gebruik te maken van je netwerk en er zelfs opdrachten uit te halen.

We hebben allemaal mensen in ons netwerk die een groter netwerk hebben dan wij of waarvan netwerken hun tweede natuur is. Dat zijn de zogenaamde sleutelfiguren van je netwerk. Belangrijk is dat je bewust bent van wie deze sleutelfiguren in jouw netwerk zijn, zodat je weet waar de poort zit tot een pool aan nieuwe relaties die van belang zijn voor jouw business. Dit vertaald in een kort stappenplan:

Stap 1) Ga op zoek naar de sleutelfiguren of de mensen in je netwerk die je niet zo goed kent. Juist zij leveren toegang tot nieuwe contacten.

Stap 2) Durf te vragen! Stel concrete vragen aan de sleutelpersoon in je netwerk. Bijvoorbeeld: Je bent een freelance personal trainer en je bent op zoek naar een nieuwe opdrachtgever. Vraag: “Ken jij een eigenaar van een fitnessschool in de regio Noord-Holland? Daar zou ik graag mee in contact komen om mijn voorstel mee te bespreken. Mijn voorstel gaat over... Mocht jij niemand kennen in deze branche, heb jij wellicht iemand in je netwerk waarvan je denkt dat die mij hiermee verder kan helpen?”

Stap 3) Vraag aan de sleutelfiguur of er ook iets is waar jij hem/haar mee kan helpen. Netwerken is delen.

Door gewoonweg te vragen kom je al snel in contact met de tweede schil en zelfs met de derde schil van je netwerk. Je ontmoet een potentiële klant, investeerder of business partner op een warme manier via een referentie en dat opent deuren. Kortom, in jouw netwerk zitten altijd mensen die wat voor je kunnen betekenen, maar ook vice versa. Durf te vragen én durf te geven.

Sentini Grunberg, MSc, is spreker en coach op het gebied van vitaliteit, succesvol netwerken en ondernemerschap. Oprichter van InMovement en co-auteur van het boek ‘Entrepreneurship in Context’

Tijdens de Freelancer Of The Year verkiezing verschijnen haar columns op Z24. Bekijk hier de actuele stand van de FOTY-verkiezing. Ook meedoen? Schrijf je in en maak kans op het prijzenpakket ter waarde van 50 duizend euro. (Z24 is mediapartner van de FOTY-verkiezing).

Lees ook

Zo word je spil van je netwerk

Zo kies je voor de juiste netwerkbijeenkomst

Koude acquisitie doe je zo 

 

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl